Czy użytkownicy Tik-Toka rozliczają PIT-a?

Usługa tik-tok zyskuje cały czas na popularności. Reklamy są obecne również w aplikacji, a co za tym idzie ktoś na […]

Usługa tik-tok zyskuje cały czas na popularności. Reklamy są obecne również w aplikacji, a co za tym idzie ktoś na pewno otrzymuje za nie benefity. Czy popularni użytkownicy, którzy otrzymują wynagrodzenie za reklamy umieszczone na ich nagraniach, są zmuszeni do płacenia podatku dochodowego?[1]

Czym jest Tik-Tok?

Co prawda wiele serwisów z zakresu informatyki cały czas huczy o wielkim sukcesie i o coraz to większej liczbie pobrań, jednak nadal wiele osób może nie wiedzieć o istnieniu tej usługi. Polega ona na nagrywaniu bardzo krótkich filmików (kilkusekundowych), na które nakładane są specjalne efekty graficzne wraz z muzyką. Działa to tak samo jak każdy inny serwis społecznościowy, czyli każda osoba może mieć swoich obserwujących, którzy śledzą coraz to nowsze nagrania określonego tiktokera.

Influencerzy na Tik-Toku

Tik-Tok jest serwisem społecznościowym, a co za tym idzie można znaleźć tam również influencerów. Wiele osób marzy o tym, aby ich profil w określonej aplikacji społecznościowej pozwalał na zarabianie. Jednak droga nie jest taka prosta i łatwa, aby trafić w gust tak pokaźnej liczby użytkowników, która zachęci pewną firmę do podpisania kontraktu na reklamę.

Jak to działa?

Influencerzy zarabiają przede wszystkim na reklamowaniu określonych produktów. Oczywiście ważne by wszystko było ze sobą spójne, ponieważ nie ma sensu angażować influencerki zajmującej się kosmetykami w reklamę akcesoriów samochodowych. W reklamie bardzo ważna jest wiarygodność. Istnieją trzy sposoby na przekazanie produktu od reklamodawcy dla influencera:

  1. Produkt jest przekazany jako prezent, czyli w sposób nieodpłatny,
  2. Na zasadzie barteru produkt może być przekazany w ramach za wykonanie określonej usługi,
  3. Może być sprzedany influencerowi z uwzględnieniem rabatu.

Jednak wszystkie z powyższych sposobów przekazywania produktu nie pozwalają na unikanie opodatkowania.

Co z opodatkowaniem pracy?

Podatek jest zależne od tego jakiej wartości będzie przedmiot otrzymany od reklamodawcy. Jeśli opiewa on na wartość poniżej 200 zł brutto, wówczas nie ma się czym przejmować. Taka sytuacja nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego. Wyjątkiem może być Urząd Skarbowy, którego decyzja jest najważniejsza w tej kwestii. Jeśli fiskus uzna, że jego zdaniem należy opodatkować dany produkt otrzymany przez influencera na tik-toku, wówczas nie ma odwrotu – od podatku się nie ucieknie.

Kiedy jeszcze podatek jest pewny?

Oczywiście wtedy, kiedy wartość produktu jest wyższa niż 200 zł brutto – warto mieć na uwadze, że cały czas mowa tutaj o kwocie w wartościach brutto, czyli netto powiększonej o podatek VAT. W takiej sytuacji podatek jest konieczny i reklamodawca ma obowiązek wystawić PIT-8C. Po tym użytkownik Tik-toka będzie mógł uzupełnić swój PIT-37.

Tik-tok to stosunkowo młody wynalazek, który idzie śladem największych usług internetowych takich jak Snapchat, Instagram, Facebook oraz YouTube. Wszystkie wymienione serwisy umożliwiają zarabianie najbardziej aktywnym oraz popularnym osobom. Jeśli osoba uzyskuje wynagrodzenie, wówczas dochodzi do sakramentalnego pytania: „czy należy to rozliczyć z Urzędem Skarbowym?”.

[1] https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/597/rozliczenie-z-influencerem-%E2%80%93-kwestie-podatkowe, dostęp: 15.12.2019r.