Nie otrzymałem PIT-11 od pracodawcy. Co zrobić?

Do końca lutego pracodawca ma obowiązek wystawić swojemu pracownikowi PIT -11, za poprzedni rok podatkowy. Zawarte są w nim informacje dotyczące jego rocznych dochodów oraz zaliczek pobranych na podatek dochodowy przez płatnika. Pracownik musi pamiętać, że to na nim ciąży roczne rozliczenie. Jeśli pracodawca spóźnił się z  dostarczeniem PIT-11, nic się nie dzieje jeśli trochę się spóźni, lecz sprawa się komplikuje jeśli wystawi go całkowicie późno. Najlepiej jednak nie czekać na PIT tylko zwrócić się do pracodawcy o wystawienie potrzebnej dokumentacji. Zdarzają się sytuacje, kiedy pracodawca całkowicie się ociąga, wtedy pracownik może mieć poważne problemy.

W takiej sytuacji można złożyć deklarację z szacunkowymi kwotami, a później  dokonać ewentualnych korekt zeznania. W taki sposób nie przekroczy się ustalonego terminu rocznego rozliczenia. Kolejnym rozwiązaniem jest zgłoszenie całej sytuacji do urzędu skarbowego i interwencja tego organu. Pracodawca, który nie wystawił PIT-11, nie wywiązał się ze swojego obowiązku,  grozi mu odpowiedzialność karna skarbowa.

Podatnik może zwrócić się do urzędu skarbowego o wystawienie zaświadczenia, które będzie wynikało z prowadzonych przez urząd ewidencji z danych i rejestrów.

Zobacz również: