aracja PIT-11 zawiera informacje, które są wykorzystywane przez podatników podczas rozliczania swoich deklaracji PIT. Na podstawie deklaracji można wypełnić przykładowo formularz PIT-37 oraz PIT-36.
PIT-11 dla osób do 26 roku życia a ulga dla młodych
Informacja podatkowa powinna być sporządzona dla:
- Osób korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 PIT, czyli ulgi dla młodych,
- Osób, które korzystały ze zwolnienia, jednak ich przychody przekroczyły limit przychodów,
- Osób, które uzyskiwały przychody z innych tytułów niż umowa o pracę lub zlecenie, przy czym jest zastosowane opodatkowanie
Do kiedy i w jakiej formie należy złożyć PIT-11?
Pracodawcy mają obowiązek rozliczyć się z ze swoimi pracownikami wystawiając im PIT-11. Czas na dopełnienie swoich obowiązków podatkowych kończy się 31 stycznia 2026 roku. Dotyczy to samego Urzędu Skarbowego. Jednak w przypadku pracownika, przedsiębiorca ma znacznie więcej czasu. PIT-11 musi być przekazany do 2 marca 2026. Póki, co nie ma konieczności, aby deklaracja była przekazywana tylko i wyłącznie w formie elektronicznej. Dokument papierowy nadal jest honorowany w świetle prawa.
Czy można wypełnić PIT-37 lub PIT-36 bez PIT-u 11?
Niestety nie ma takiej możliwości i w tym zakresie można podać dwa zasadnicze argumenty. PIT-11 jest potwierdzeniem informacji wpisanych w rocznym rozliczeniu. W razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego stanowi dokument, którego nie można podważyć. Ponadto nie patrząc już na stronę prawną, zazwyczaj podatnicy nie byliby w stanie samodzielnie dokonać stosownej kalkulacji, która dałaby w rezultacie odpowiednie stawki pobranych składek oraz zaliczek na podatek dochodowy.
Czym jest UBD?
Dzięki UBD możliwe jest wysłanie jednocześnie do 20 000 druków PIT-11, PIT-8C oraz PIT-R. Za jedną transakcję
Bez PIT-u 11 nikt nie będzie w stanie wypełnić swojej deklaracji PIT, ponieważ to właśnie w tym druku można znaleźć wszystkie potrzebne informacje do wypełnienia PIT-u 36 oraz PIT-u 37. Warto mieć na uwadze, że w 2026 roku pracownik powinien otrzymać PIT-11 do 2 marca. Jeśli do tego nie dojdzie, wówczas należy wystąpić do pracodawcy z pytaniem, kiedy można spodziewać się wysyłki PIT-u 11. W poszczególnych przypadkach obowiązuje informacja IFT, zamiast PIT-11. Dotyczy ona nierezydentów, czyli osób którzy mają obywatelstwo lub miejsce zamieszkania za granicą.
[1] https://www.gazetaprawna.pl/amp/1449001,pit-11-za-2025-rok-trzeba-zlozyc-w-najnowszej-wersji-do-konca-stycznia.html, dostęp: 17.01.2025r.
