Rok 2025 jest rokiem zmian. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązywać będą wyższe kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne. Oznacza to, że przedsiębiorcy prowadzący własne firmy na początku lutego po raz pierwszy muszą zapłacić wyższe składki ZUS za styczeń 2025 roku. Oznacza to, że wzrosną kwoty odliczeń z tytułu zapłaconych składek.
Rok 2025 jest rokiem zmian. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązywać będą wyższe kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne. Oznacza to, że przedsiębiorcy prowadzący własne firmy na początku lutego po raz pierwszy muszą zapłacić wyższe składki ZUS za styczeń 2025 roku. Oznacza to, że wzrosną kwoty odliczeń z tytułu zapłaconych składek.
Porównanie składek ZUS w 2024 i 2025 roku
W poniższych tabelach zestawiono kwoty składek ZUS dla przedsiębiorców obowiązujących od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 roku oraz obowiązujących od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku.
| Podstawa wymiaru | Składki ZUS 2025 | |||||||
| Społeczne | Zdrowotne | Fundusz Pracy | ||||||
| Za okres 01-12.2025 | Ubezpieczenia Społeczne | Ubezpieczenie zdrowotne | Fundusz Pracy | |||||
| Emerytalne | Rentowe | Chorobowe | Wypadkowe | |||||
| 3136,20 zł | 4026,01 zł | 3136,20 zł | 612,19 zł | 250,90 zł | 76,84 zł | 52,37 zł | 362,34 zł | 76,84 zł |
| Podstawa wymiaru | Składki ZUS 2024 | |||||||
| Społeczne | Zdrowotne | Fundusz Pracy | ||||||
| Za okres 01-12.2024 | Ubezpieczenia Społeczne | Ubezpieczenie zdrowotne | Fundusz Pracy | |||||
| Emerytalne | Rentowe | Chorobowe | Wypadkowe | |||||
| 2859,00 zł | 3803,56 zł | 2859,00 zł | 558,08 zł | 228,72 zł | 70,05 zł | 47,75 zł | 342,32 zł | 70,05 zł |
W 2025 roku suma składek bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, ale ze składką na Fundusz Pracy wynosi – 1354,64 złotych. Natomiast po uwzględnieniu dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego suma składek wynosi 1431,48 złotych. W 2024 roku suma składek bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego z uwzględnieniem składek na Fundusz Pracy wynosiła 1246,92 złotych. Po uwzględnieniu ubezpieczenia chorobowego kwota ta natomiast wynosiła 1316,97 złotych. Jak więc łatwo zauważyć w stosunku do roku ubiegłego miesięcznie przedsiębiorcy na poczet składek ZUS będą musieli zapłacić o ponad 100 złotych więcej.[1]
Jak prawidłowo obliczyć składki ZUS?
Mimo iż rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2025 roku, przedsiębiorcy płacąc składki w styczniu, płacili jeszcze mniejsze kwoty składek ZUS. Spowodowane jest to tym, że płacili oni składki za grudzień 2024 roku, gdzie jeszcze obowiązywały mniejsze stawki. Przedsiębiorcy, którzy będą opłacać składki w lutym zapłacą już większą kwotę, ponieważ będą obliczać składkę za styczeń 2025 roku.
Jak obliczyć składkę zdrowotną w 2025 roku?
Zgodnie z artykułem 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych składkę oblicza się za cały rok. Oznacza to że należy najpierw zsumować kwoty, które wpłacane będą na ubezpieczenie zdrowotne w danym roku. Składka ta nie może być większa niż 7,75% podstawy wymiaru, również w całym roku. Następnie sumę wpłat w okresie styczeń-grudzień należy podzielić przez 9 i pomnożyć przez 7,75.
[1] https://www.pit.pl/skladki-zus/, dostęp: 07.02.2025r.
